1nsitu/
Au début, le confinement n'a pas bouleversé notre quotidien. Mon épouse est artisan, je suis photographe, nous sommes familiers des journées solitaires, des coups de bourres comme des coups de mou, des hauts et des bas, c'est le lot des métiers indépendants où chaque jour est différent du suivant. Nous sommes installés à la campagne depuis vingt ans, avec nos deux garçons,  après avoir vécu à Paris où nous travaillons régulièrement.  Nous mesurons notre chance dans cette période qui nous offre d'entendre la nature comme jamais, car ici, aussi, le brouhaha de l'urbanisation et de la mondialisation gagnent.
Après quelques jours d'acclimatation à  ce nouveau schéma de vie contraint, inédit, quelques tâches administratives  réglées, dans l'incertitude du lendemain qui nous tient, les projets se sont retrouvés bouleversés, suspendus. Sans visibilité, sans savoir vraiment où aller, je me suis mis en mouvement. Je suis sorti. En respectant strictement les consignes dérogatoires : 1km, 1h, 1 (seul). C'était au matin du 1er avril, je me suis mis en tête de photographier 1 arbre, mon arbre préféré, point de passage de nos balades dominicales habituelles. J'ai commencé au lever du soleil puis échelonné mes venues au fil des jours, m'offrant de voir la nature se réveiller, changer, variant les saynettes, imaginant des métaphores face à mon arbre quotidien (...)  
Et de rencontrer quelques habitués de la sortie dédiée à l'activité physique, jusque-là encore autorisée. Là un cycliste, ici un cavalier... jusqu'à rencontrer mon ami Lionel. 
Une séance de portrait s'est improvisée. D'autres ont suivi, évoluant au fil des jours de confinement, chacun, professeur, retraité, étudiant [...] évoquant le temps présent autant que celui qu'il imagine ou espère... pour l'après. 

Sébastien Siraudeau

Presse  >>> LE PARISIEN
When it all started, confinement didn’t changed really our lives. My wife is working as an upholsterer in the workshop we built in the garden, I am a photographer with my basecamp at home; we are used to solo working days, good times as bad ones, ups and downs, it is the destiny of independant workers for which each day is different from the next one. We live in the Paris countryside since 1999, after having living in Paris Montmartre for ten years.  Immediatly we measured how lucky we were, living in this perfect place to hear and listen to natural life as never, as mondialization and urban life pressure are surrounding.
After a few days to adapt ourselves to the strange period, after solving everyday and urgent tasks, after diving in my photographic archives, spending time on the social medias flow, I was reduced to understand that the running projects will either be stopped or postponed.
Then without thinking of tomorrow, I decided to move. Just in the limits of the legal rules : 1 kilometer from home, 1 hour per day, I walked to 1 tree, a familiar #lonetree standing up the country horizon. It was early in the morning on april the 1st. As, years before, I shot a rock two years long at every season, I decided immediatly to shot this tree one month only, everyday until May the 1st, without knowing the date confinement will stop. Day after day of this early springtime, I saw the sunrise, I felt the wind blowing, the nature growing around the tree, I thought I was building a new series, imagining new sceneries everyday I woke up, distant from the anxious times. One morning the scenario disrupted. I met a friend on his running daily hour. I suggested him to shoot his portrait and recorded his testimony about the times we were, he was living and what he was expecting, imagining for the aftertimes, for the future. From this unpredicted second starting point, 
I shot new portraits from many different people met on my confined path, from a retired neighbour to a just-married couple, from a young birdwatcher youtuber I did not met before (he called me by phone as he missed a tripod to work!) to a famous portrait photographer coming out off the wheat field, out of his own confinement work. I called this second series 1nsitu.